Powered By Blogger

wtorek, 18 października 2011

Jaki wpływ na trwałość układu wydechowego ma instalacja LPG

Autorem artykułu jest PatiG87



Wraz z rozwojem w dziedzinie motoryzacji zmieniły się także zadania wyznaczane dla układu wydechowego. Obecnie pełni on bardzo ważną rolę, bowiem redukuje emisję szkodliwych substancji i związków chemicznych do atmosfery. Katalizator samochodowy spełnia funkcję pozasilnikowego zmniejszania ilości szkodliwych substratów spalin. Jest niezbędnym i koniecznym elementem układu wydechowego.

Współcześnie jest on montowany we wszystkich rodzajach silników bez względu na rodzaj zasilania (benzyna, LPG, diesel). Zadaniem tłumika jest również tłumienie, jakie wydaje pracujący silnik. Zastosowanie tłumików, na których wewnętrzną strukturę składa się układ specjalnie skonstruowanych przegródek i rurek, wpływa na osiągnięcie cichej pracy silnika.

Niestety nie da się w sposób precyzyjny i bezdyskusyjny określić okresu żywotności układu wydechowego. Sprzeczności co do jego trwałości mogą się pojawić nawet w przypadku dwóch takich samych modeli aut. Wynika to z tego, że najważniejszym czynnikiem mającym bezpośredni wpływ na wydajność tłumika jest sposób użytkowania samochodu. Działania, które oddziałują na szybszą jego eksplotację to, na przykład wyczynowa jazda na wysokich obrotach, które przyczyniają się do podwyższenia temperatury spalin, a także częste rozruchy silnika. Mówi się, że krótkie jazdy powodują zbieranie się aktywnej wilgoci w niedogrzanym tłumiku, co może prowadzić do szybszej korozji wewnętrznej. Ponadto im bliżej silnika jest zamontowany tłumik, tym mniej chroniony jest przed działaniem wysokiej temperatury. Z kolei tłumiki końcowe umiejscowione dalej od silnika są z większym natężęniem narażone na korozję. Dzieje się tak, gdyż nie wpływają na nie tak wysokie temperatury, a także stopień odparowywania kondensatu jest dużo niższy. Dodatkowo wydłużona żywotność tłumika gwarantuje odpowiednio ustawiony zapłon silnika (prawidłowe spalanie paliwa) oraz materiał, z jakiego wykonany jest sam układ wydechowy. Prawidłowa, czyli wysoka jakość stali oraz hutnicze pokrycie warstwą aluminiową (powłoka antykorozyjna) zwielokrotniają trwałość tłumika. Podobnie sposób jego produkcji ma istotny wpływ na jego żywotność.

Mówi się, że przeciętny okres eksploatacji układu wydechowego to około 40-60 tysięcy kilometrów. Warto podkreślić, że nie wszystkie elementy całego układu zużywają się analogicznie i w tym samym czasie. Bywa tak, że najpierw zużywają się tłumiki końcowy i środkowy, natomiast rury kolektorowe i katalizatory pozostają jeszcze na długi czas w pełni sprawne. Najczęstszymi oznakami problemów z wydajnością układu wydechowego są głośniejsza praca silnika, jak również odczuwalny zapach spalin wewnątrz samochodu.

Czy instalacja LPG ma również wpływ na trwałość i eksploatację układu wydechowego? Niestety tak. Miłośnicy auta na gaz wśród jego zalet wymieniają niską cenę i ekologiczność w starszych samochodach. Jednak zasilanie gazem ma dużo więcej wad. Przede wszystkim, nie da się zaprzeczyć, że silnik zasilany na gaz szybciej się zużywa. Instalacja LPG powinna być zawsze odpowiednio wyregulowana. Jednak w zależności od jakości instalacji, różnego rodzaju elementy zużywają się od kilku do kilkunastu, czy nawet do dwudziestu procent szybciej niż w przypadku benzyny. Ta druga ma tłustą fakturę i dodatkowo smaruje niektóre z urządzeń, np. tłoki, zawory. Istotnym czynnikiem jest również wysoka temperatura spalania LPG. Propan-butan spalany jest w dużo wyższej temperaturze niż benzyna, stąd większe ryzyko przegrzania.

Wspomniany wcześniej układ wydechowy również narażony jest na krótszą wydajność z powodu wysokiej temperatury spalania. Tłumik i katalizator znacznie szybciej się zużywają, jeśli nie ma odpowiedniej ochrony przed działaniem wysokiej temperatury. Tłumik zużywa się szybciej, ponieważ ze spalania gazu powstaje dużo wody (pary wodnej), co przyspiesza korozję. Ma to szczególne znaczenie, gdy pokonuje się krótsze odcinki (np. taksówki). Katalizator szybciej się wypala ze względu na wysokie temperatury. Ponadto obciążony jest oddziaływaniem siarki, która niestety występuje w polskim gazie. Duże zasiarczenie gazu sprawia, że katalizatory ulega stopniowemu zatykaniu, natomiast wysoka temperatura (spowodowana wypalaniem siarki) szybciej zużywa materiał tłumiący w tłumiku środkowym i tłumiku końcowym. Źle zainstalowana lub nieprawidłowo wyregulowana instalacja LPG może powodować częste "szarpanie" silnikiem ze względu na, np. źle wyregulowane obroty. "Szarpanie" silnika wiąże się z przemieszczaniem, obijaniem układu wydechowego, co może spowodować obluzowanie się zawiesi gumowych, a w efekcie doprowadzić do utraty całego układu lub jego części. Samochody napędzane LPG często posiadają instalację sekwencyjną, ustawioną na automatyczne przełączanie paliwa po uzyskaniu 2000 obrotów. Przeciętny kierowca nie przełącza rodzaju paliwa w trakcie jazdy, lecz bezpośrednio po uruchomieniu silnika, wprawiając go od razu w wysokie obroty (bo przecież oszczędniej jest jeździć na LPG). Gwałtowne dodanie gazu w samochodzie szybciej nagrzewa części układu wydechowego, co w rezultacie przyspiesza wypalanie wkładu w tłumikach oraz ich zużycie poprzez szok termiczny wywołany zmianą temperatur.

Co w takim razie zrobić, jak prawidłowo jeździć na LPG oraz jak to się ma do komfortu jazdy? Przede wszystkim należy pamiętać, że (bez względu na zasilanie gazem czy benzyną) wszystkie części w naszym samochodzie kiedyś się zużywają. Z tą różnicą, że jedne szybciej, a drugie nieco później. Pamiętajmy zatem o prawdiłowym uszczelnianiu układu wydechowego, aby spaliny lub nieprzepalony gaz nie dostawał się do wnętrza samochodu. Opary gazu, benzyny, ropy mogą doprowadzić do zaburzeń umysłowo-ruchowych, bo może mieć tragiczne konsekwencje. Zaleca się sprawdzenia instalacji i stanu układu wydechowego. Kontrola układu wydechowego powinna być tak samo znacząca jak sprawdzanie stanu hamulców czy też stanu płynów.

--

Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org, kliknij tutaj aby go zobaczyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz